ANOTHER TIMBRE nr. 200 & 210

This post is from 2023 and was first published in ‘8WEEKLY’

Another Timbre nr. 200 / Jürg Frey ‘Borderland Melodies’

Simon Reynell, de drijvende kracht achter ‘Another Timbre’, het Engelse label dat zoveel betekent voor de eigentijdse gecomponeerde muziek,
viert weer een mooie overwinning met uitgave nr. 200: Jürg Frey’s ‘Borderland Melodies’.
Het ‘huisensemble’ Apartment House, speelt op deze CD drie recente composities van de Zwitserse componist Jürg Frey.


Jürg Frey ( Aarau, 1953 ) neemt ons mee in zijn muzikale wereld die altijd gaat over grenzen verkennen, de grens tussen het abstracte en het concrete,
het ervaren van geluid en stilte, de overgang van los element naar structuur, naar compositie.
Een muzieknoot getekend door Frey is als een gedroogd blaadje, op zichzelf staand, fragiel maar ook krachtig. Zijn sensitieve houding met betrekking
tot materiaal gebruik heeft gevolgen voor zijn wijze van componeren. Stapsgewijs onderzoekt en rangschikt hij zijn muzikale materialen en na verloop van tijd vormt
hij zich een beeld van wat een compositie zou kunnen worden. Klinkt dit vaag en wellicht wat zweverig? Luister naar de composities op deze CD en ontdek
een stevige zelfbewuste muzikale architectuur die een wereld voor je kan openen.

Borderland Melodies (2019)

Een quintet voor piano, viool, cello, klarinet en basklarinet, opent de CD.
Het is een voor Frey kenmerkend stuk vol spaarzame klanken. Frey creëert een heldere omgeving waarin de vaak aanhoudende klanken van de verschillende instrumenten verbindingen kunnen aangaan. Deze verbindingen zijn melodisch van aard en grijpen terug naar de basis principes van de meerstemmigheid.

LÉtat de simplicité (2019/2021)

Deze vierdelige compositie, een quintet voor viool, altviool, cello, klarinet en basklarinet, vormt het hart van de CD.
Instrumenten gemaakt van hout met hun diepte en warmte leveren een magisch klassiek palet op. Frey zet dit palet in om de melodische mogelijkheden van deze combinatie te onderzoeken.
Hij beschrijft deze compositie als een set van kleine muzikale essays over de betekenis van muziek.
Zoals een schilder onderzoekt Frey keer op keer zijn wil tot componeren, zijn fascinaties en zijn verwondering.

Movement, Ground, Fragility (2014 – 2020)

Een septet voor piano, viool, altviool, cello, klarinet, basklarinet en percussie.
De basis voor deze compositie wordt gelegd door het licht toucheren, aanstrijken van een bekken en een reeks korte gestreken altviool klanken.
Zo nu en dan verschijnen er individuele tonen en tweeklanken. Naargelang het instrument bepalen ze de de kleur van dit stuk.
De cello neemt het lage register voor zijn rekening en zorgt dan voor een welhaast cinematografische ervaring.
Cellist Anton Lukoszevieze zegt hierover: ‘ I never have played such a slow Blues before ‘
Het laatste deel van de compositie is organisch van aard. Frey maakt hier gebruik van toevalselementen, sommige secties van de compositie bevatten een muzieknotatie, andere secties bestaan uit door de componist opgestelde lijstjes. De musici kunnen hieruit keuzes maken. Mede hierdoor gaan eigen melodische fragmenten en tempo’s ontstaan en ontvouwt zich een uniek muzikaal landschap.

‘ Apartment House ‘ weet goed raad met de subtiele composities van Jürg Frey en de productie van Simon Reynell is weer geweldig.
Een aanrader!

https://anothertimbre.bandcamp.com/album/borderland-melodies

Sijme Storm 2023



Another Timbre nr. 210 / Laurence Crane ‘Natural World’

Laurence Crane (Oxford, 1961) is een Engelse componist die, in tegenstelling tot Jürg Frey, tot nu toe een vrij klein oeuvre heeft geschreven.
Eindelijk is er weer een teken van leven in de vorm van een bijzonder project en een mooie productie.

Laurence Crane is een minimalist met een zeer directe aanpak en hij schrijft zeer transparante muziek. Hij maakt gebruik van klassieke instrumenten maar ook een elektrische gitaar, een casio keyboard of sampling technieken behoren tot zijn compositorisch palet.
‘Natural World’ is tot stand gekomen op initiatief van Juliet Fraser. Deze actieve Engelse sopraan, mede oprichtster van het EXAUDI Vocal Ensemble, specialisten op het terrein van oude muziek én nieuwe muziek, geeft regelmatig compositie-opdrachten aan eigentijdse componisten.

Rachel Carson

Juliet Fraser brengt het werk van Rachel Carson (1907-1964) onder de aandacht van Laurence Crane.
Deze Amerikaanse zeebiologe deed baanbrekend onderzoek naar de invloed van het gebruik van insecticiden. Met het boek ‘Silent Spring’ (1962) vraagt ze
aandacht voor de milieuproblematiek. De titel van het boek verwijst naar de lente van het apocalyptische jaar waarin de vogels niet meer zingen doordat zij als gevolg van het gebruik van bestrijdingsmiddelen zijn uitgeroeid.
Deze kennismaking met het werk van Carson doet Crane besluiten om iets te gaan schrijven over de natuurlijke wereld.
En zo belanden we in een wereld vol zingende vogels en zeegeluiden, encyclopedische lijstjes over vogelsoorten, sinusgolven, casio keyboard drones, luisterboek imitaties, en natuurlijk vocaal trapeze werk van Juliet Fraser en haar muzikale partner Mark Knoop op piano en electronics.

Het werk van Laurence Crane heeft altijd het verfrissende effect van een duik in een koele zee, humoristisch, niet belerend, minimalistisch maar altijd met
verassende wendingen.
Natural World bestaat uit drie secties: Field Guide, Chorus en Seascape.
Voor mij is het een klassieke recital vorm met eigentijdse elementen, er zijn verwijzingen naar Maurice Ravel ( – Oiseaux Tristes / Miroirs no.2 ), Joseph Cornell (surrealistische kijkdozen), Pierre Henry (Musique Concrète, elektro-akoestische muziek).
Als luisteraar word je meegenomen in een surrealistische wereld, vriendelijk, melancholisch, Alice in Wonderland, Engels, een muzikale wereld.
Dit is een muzikale reis die de zorg om het milieu in zich meedraagt maar het is Crane’s persoonlijke zorg: eerlijk, niet zeurend en zeker niet moraliserend.
Een aanrader voor eenieder die wel eens wat anders wil.

https://anothertimbre.bandcamp.com/album/natural-world

TIP: ga naar Xeno-canto: sharing wildlife sounds from around the world. https://xeno-canto.org ( -een coproductie met Naturalis )


Sijme Storm 2023




SHO-BUD 6139

After the electric guitar, the mouth harp, the shakuhachi and all kinds of keyboards, the Pedal Steel Guitar came into my life. This beautiful harmonic complex instrument. I never could have expected to spent my time with this beauty from 1973!

Sho-Bud 6139

Thanks to Buddy Emmons [ the ‘Bud’ in Sho-Bud } I am now sailing on the harmonic sea, day after day.

What is it and what does it sound like?

Most people wonder what it is when they see a pedal steel, they have never seen one before! Is it a kind of guitar? Ten strings, no frets, played with a steelbar, foot pedals, knee levers, a volume pedal, finger picks. It’s a one of a kind instrument. True, there is a connection with the lapsteel guitar. Sometimes people start playing a lapsteel and later switch to pedal steel, realising it’s a totally different instrument. So you got to hear it. How does it sound? Well most people relate to the country roots of the pedal steel and it is true, the pedal steel signature sounds can be found on hundreds of hit records from 60’s and 70’s. These records are also a good starting point for the aspiring steel player, you listen to records and you study Winnie Winston’s Pedal Steel Guitar book for some basic technics. There are not that many steel players compared to guitar players and steel teachers are hard to find!

Winnie Winston

Thanks to the internet we do have one great steel player who is teaching an online course. That player is Paul Franklin. Forget most of the YouTube tutorials and go to: https://www.mmmlearn.com [Modern Music Masters].

Lloyd Green

While you’re visiting the Modern Music Masters site check out the [free] interview Paul Franklin did with legendary steel player Lloyd Green!

Lloyd Green is one of my heroes, his sound is ‘pure bliss’ David Lynch would say. Lloyd is one of the most heard pedal steel session players ever. Listening to Lloyd gives you a very good impression of the possibilities of the pedal steel guitar. What I personally like so much about Lloyd is his approach to the pedal steel . Back to basics, the less is more approach. You don’t need ten pedals, try finding solutions while using 3 pedals. Work on it! This manual approach leads to a personal sound. Contrary to the steel players that use a lot of pedals, they often sound less personal and more mechanical.

Here are some Spotify links to Lloyd Green performances. https://open.spotify.com/track/2obqdDUWBctiXuag3Qpvm0?si=28f7197b4d0e4c23 [ Bob Dylan and Lloyd Green on a rare recording of “if not for you” ]. https://open.spotify.com/track/1F9TL32Ipxh4vZpagkRNb3?si=5bfc3112927d481a [ Dale Watson and Lloyd Green on ” carryin’ on this way ” }. https://open.spotify.com/album/198nARcRUDQheqR0YhODYe?si=2jtzFIAFQ6atUVu6MZMwsw [ Lloyd Green solo performance on ” Venus Moon ” ]

Old and New Steel

Lloyd Green, Pete Drake, Buddy Emmons, Ralph Mooney, that’s old steel now. Once pioneers and now classic steelers. These ‘steelers’ were part of the first generations that created the golden age of the steelguitar. Starting in the 50’s way into the seventies they played almost exclusively country music. Then in the seventies new steelers started making a name for themselves, they were playing the new countryrock sounds. Blending folk, country, rock, acoustic, electric into a new music. In a way here is where the ‘Americana’ genre was born. Well known steelers like Sneaky Pete Kleinow [ Flying Burrito Brothers ] and Rusty Young [ Poco ] took the pedal steel to other stages and venues. They are like a bridge between the old and new steel.

greg leisz

Greg Leisz

The dominant player today is Greg Leisz, besides pedal steel he also plays lapsteel and guitar. A humble player, you will hear him on records with Bill Frisell, Joni Mitchell, Jackson Brown, and dozens of other great artists. He even got a big hit on YouTube. Hear Greg in an interesting conversation on the Steel Guitar Podcast:

https://open.spotify.com/episode/6KMAQ0D1vINMuo2XJpBMTy?si=e0bc63d52a4e4b41

Some examples of Greg playing:

https://www.youtube.com/watch?v=DP06CxtGneI ‘Clocks” Coldplay

https://www.youtube.com/watch?v=-to2sh3sDc4 Bill Frisell ‘#9 Dream / ‘Come Together”

https://www.youtube.com/watch?v=0b_RXG4sXqs Joni Mitchell ‘Live’

Greg Leisz feels like a modern player but works in the classic E9th style, And Greg also fits into the definition of a session player: be complementary, keeping the spotlight on the singer. But the main thing is, Greg is a tasteful player and he’s got a great sound!

daniel lanois

Daniel Lanois

A player who is embarking on a new pedal steel journey is Daniel Lanois. He is perhaps best known as a producer. He has been working with Bob Dylan, U2, Brian Eno, Emmylou Harris, Willie Nelson, Robbie Robertson and countless others. Lanois has a lifetime love for the pedal steel. It starts at a very young age and it took him on this great experimental journey, reinventing the Pedal Steel, turning it into ‘ a church in a suitcase ‘ playing these beautiful songs that are based on the old hymns. [Reminding me of the story of the Bandoneon ‘ the little organ in a suitcase ‘ ]. Lanois uses only 3 pedals, no knee levers. His sound is pure and personal, one instantly recognises his sound. Pure, simple and deeply rooted in the old folksongs and the closely connected church songs.

Here are some examples that will give an impression of Lanois and his steel guitar:

https://www.youtube.com/watch?v=5K_XsOKH-to Lanois in conversation with Dweezil Zappa [ Guitar Power ]

https://www.youtube.com/watch?v=XlzWymL5fq8 Lanois in conversation with John Bohlinger of Premier Guitar [ Rig Rundown ]

https://www.youtube.com/watch?v=U5V6jmWQyZU Live at WFUV

https://www.youtube.com/watch?v=HoakeYvCaHM Daniel Lanois and Rocco DeLuca [ Live at the Belljar ]

Coda

There are two other things I want to share with you. There is an influential player, that did’t fit into this Post but I must mention her. Susan Alcorn, a great improviser on the pedal steel, influenced by jazz and classic music. Sadly, she recently passed away. Please go and visit her website. You won’t be disappointed. Susan Alcorn https://www.susanalcorn.net

Last but not least I want to include a link to the fantastic podcast on the History of Country Music by Tyler Mahan Coe: https://cocaineandrhinestones.com. It’s such a great series, you got to listen to them all! [ except maybe the horrific episode on Spade Cooley, don’t listen to that one because it will turn you away from his music and thereby also away from one of the greats of the steel guitar Joaquin Murphy ]. Anyway there is one episode I recommend to you that is related to this post and that’s the story on the great Ralph Mooney. You can listen to it here: https://open.spotify.com/episode/6HOC5A2TcgbxQvCz9ExqUP?si=6ed25d5b951d49ea

That’s all folks. Happy steelin’